Koen Van Exem: “De abonnees krijgen inspraak”

Koen Van Exem Racing Mechelen

Koen Van Exem zal samen met persverantwoordelijke Fred Willems fungeren als het aanspreekpunt van Racing 2.0. Hij presenteerde woensdagavond op de persconferentie de toekomstvisie van de vernieuwde beleidsploeg. Voor het webteam van Racing Mechelen wilde hij die visie graag toelichten.

Koen Van Exem: “Ik kom uit een groen-witte familie. Mijn grootvader en moeder waren Racingers. De nonkel van mijn moeder,  Louis Verschaeren, heeft nog in de eerste ploeg gespeeld. Zo kreeg ik het Racingvirus te pakken. Ik heb een tijdje aan de zee gewoond, maar de laatste 20 jaar kom ik regelmatig kijken. Enkele jaren geleden ben ik met enkele supporters de zitjes komen afkuisen. Ook vorig seizoen, toen er een reclamebord van mijn bedrijf stond. Ik had mijn obligatielening omgezet in sponsoring. Zo hoefde Racing het geld niet terug te storten.

De abonnees zullen inspraak krijgen in het beleid. Supportersparticipatie is cruciaal in het nieuwe Racing

Ik speelde al een tijdje met het idee om in te springen . Als iemand klappen krijgt, ga ik helpen. Zo zit ik in elkaar. En Racing heeft klappen geïncasseerd. Dan is het niet eenvoudig om nieuwe bestuursleden te rekruteren. Als je wint, heb je vrienden maar als het slecht gaat, blijven er niet veel over. Vandaag de leiding nemen is niet de meest eervolle zaak en als het mislukt, ben je kop van jut. Maar daar zit ik niets mee in. Ik geloof er 100 procent in.”

Voortbestaan van Racing Mechelen is topprioriteit

Sinds 2005 hebben we geen enkel seizoen break-even gedraaid. We maken al 10 jaar structureel verlies. Bovendien is er vandaag geen onderpand meer. Daarom is een gezond, financieel beleid cruciaal. We zetten de tering naar de nering en zullen alleen uitgeven wat er voor het seizoen in kas zit. Het voortbestaan van Racing is onze topprioriteit. Als binnen een jaar de rekeningen niet kloppen, vrees ik dat er volgend seizoen een curator zal zitten.

Racing Mechelen had in het verleden een betrouwbaar financieel imago in de voetbalwereld. De spelers wisten dat hun pree er iedere maand lag. Die reputatie willen we herstellen. Ons woord moet weer iets betekenen in de voetbalwereld.”

Het nieuwe bestuur lanceerde ondertussen een eerste actie.  “We willen Racing omvormen tot een abonnementenclub. De abonnees zullen het bloed zijn dat door Racing zal vloeien. 1.000 abonnees is ons doel. Een zeer ambitieus aantal, maar we geloven erin. Waarom? Iedere week keken er tussen de 1.0000 en de 2.000 Racingers naar de wedstrijdsamenvattingen op de sociale media. Al die kijkers zijn geïnteresseerd in onze eerste ploeg. Ik ken veel Racingers die dit jaar bijna nooit zijn gekomen, maar nadien altijd de hoogtepunten bekeken. Het potentieel is dus aanwezig. Als de helft daarvan een abonnement koopt, staan we opnieuw op de kaart. We moeten hen opnieuw naar OVK lokken. Volgende week starten we een grote campagne. Mechelen zal volhangen met affiches, we gaan de verkooppunten bekend maken en er zal pop-up shop verschijnen in het Mechelse straatbeeld.

Abonnees krijgen inspraak

De supporters krijgen iets terug voor hun abonnement. Koen Van Exem somt de voordelen op. “De abonnees zullen inspraak krijgen in het beleid. Supportersparticipatie is cruciaal in het nieuwe Racing. Ik ga voorlopig niet in detail omdat we het concept eerst volledig willen uitwerken. Binnenkort gaan we hier uitgebreid over communiceren. Maar de abonnees zullen het beleid mee bepalen, dat is zeker. Vandaar: een abonnement zal meer zijn dan een toegangsticket voor alle matchen. Deze supporters krijgen ook exclusief toegang tot een uitgebreid wedstrijdverslag. Zo kan je achteraf de beelden raadplegen als je eens niet kan komen.

De abonnees zullen het bloed zijn dat door Racing zal vloeien

Ook voor de club is de abonneeactie belangrijk. “Zo weten we in het begin van het seizoen waar we staan. De losse ticketverkoop is altijd afwachten. Als je een bedrijf leidt, ben je normaal met 100 zaken bezig. Maar als je een kassaprobleem hebt, ben je alleen met dat aspect bezig. Dat is momenteel het geval op Racing, terwijl er veel andere zaken op de plank liggen. Denk maar aan een eventueel nieuw stadion, de jeugd, samenwerkingen met ploegen, het aanwerven van sponsors, enzovoort. Het financiële plaatje zuigt alle aandacht op en dat verlamt de club. Daarom moet er voor het seizoen duidelijkheid komen.  Als er nadien nog financiële injecties volgen, worden die opzij gezet voor volgend seizoen.

Met de abonnementenactie kunnen de supporters de club redden. “Vroeger zetten we alles in op een grote investeerder. Meestal waren dat luchtkastelen. We gaan nu de verantwoordelijkheid zelf in handen nemen. Racing zal zijn abonnees zijn. Natuurlijk gaan we ook inzetten op andere inkomstenbronnen en sponsors. Maar als we met veel abonnees naar de sponsors toe wandelen, gaan we veel meer kunnen bekomen dan als we daar al bedelend staan.”

Racingers opnieuw trots maken

Toch zit het nieuwe bestuur niet stil. “Er is een vernieuwing aan de gang in alle geledingen van de club. Verschillende Racingers hebben zich geëngageerd in de opgerichte cellen onder het bestuur, zoals de commerciële cel. We leunen niet alleen op onze supporters en zijn actief op zoek naar nieuwe commerciële partners. Binnenkort gaat er ook nieuwe website gelanceerd worden.

Alle Racingers zijn welkom om het project te ondersteunen.  Racing draait op vrijwilligers, van de loketbediende tot de Raad van Bestuur. Wij hebben geen managers met een aanzienlijk loonbriefje. De vrijwilligers houden de club recht. We zullen hen in de toekomst hard nodig hebben. Iedereen die iets kan bijdragen, mag zich melden. Iedere hulp is welkom, hoe klein ook. Er zijn mensen benoemd in een cel, maar het kan allemaal vrijblijvender. Iedereen die iets wil doen, is welkom op Racing.”

Koen Van Exem wil de Racingers weer trots maken op zijn club. “Vandaag is de financiële stabiliteit het belangrijkste. Als onze abonnementenactie een succes wordt, is Racing gered. De volgende stap is om de club weer helemaal op te bouwen. Zo kan de Racing binnen 2 à 3 jaar geleidelijk aan opnieuw groeien. Racingers moeten weer fier met de borst vooruit lopen en met trots naar hun ploeg kunnen kijken. Dat is het ultieme doel en daar gaan we hard voor werken. Want onze achterban verdient dat.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s