Tim Peleman: “Bert Tuteleers is voorbeeld”

“Mijn nonkel en opa zijn Racingers. Als klein manneke zat ik bijna elke thuiswedstrijd op OVK. In mijn eerste seizoen als jeugspeler eindigde de club voor het eerst op een degradatieplaats in derde klasse. Het jaar nadien werd de titel behaald in vierde. Ik herinner me die tijd nog goed. Ongelooflijk dat ik nu zelf in de eerste ploeg sta.”

Het gaat hard voor de jonge linksback. “Vorig jaar reisde ik als supporter mee naar Racing Genk. Ik voetbalde tot nieuwjaar bij de U19. Daarna werd ik doorgeschoven naar de beloften en in april mocht ik zelfs proeven van tweede klasse: op Seraing viel ik na 50 minuten in en tegen Tubeke stond ik aan de aftrap. Een schitterende ervaring! Niet iedereen kan zeggen dat hij op zijn zeventien in tweede klasse heeft gespeeld.”

Weinig risico

“Na het seizoen had ik een goed gesprek met technisch directeur Erwin Dekempeneer. Ik voelde veel vertrouwen en heb geen moment getwijfeld om te blijven. Vooral het feit dat de beloften mogen meetrainen met de ervaren spelers sprak me aan. Op die manier heb ik de laatste maanden veel bijgeleerd.”peleman_itv

“Voor het seizoen wou ik er af en toe eens bijzijn . Ik had nooit verwacht dat ik zoveel speelkansen zou krijgen. Door de blessure van Frank Ndongala en het wegvallen van Rheda Djellal kreeg ik sneller dan verwacht mijn kans. Ook na de blessure aan mijn oog stond ik zeer snel weer in de ploeg. Ik had één week meegetraind en een helft gespeeld met de beloften op Hoogstraten. Ik schrok er zelf van dat ik op Gullegem al in het team stond. Na 70 minuten moest ik gewisseld worden met krampen. Ik voel dat ik op conditioneel vlak nog geen 100 procent ben, maar iedere wedstrijd gaat het beter.”

Het contrast tussen Tim en zijn overbuur op rechts is groot. “Frank dweilt heel de wedstrijd de flank af en is offensief ingesteld. Ik ben geen flankverdediger die Iemand uitschakelt met een dribbel. Ik focus mij vooral op mijn defensieve taken en probeer zo weinig mogelijk risico in mijn spel te leggen.”
“Vorig seizoen keek ik op naar Bert Tuteleers. Met de kwaliteiten die hij heeft, bleef hij in tweede klasse mooi overeind. Daar put ik veel vertrouwen uit. Als je bewust bent van je kwaliteiten en hard werkt, kan je ver geraken. Op dat vlak is hij zeker een voorbeeld.”

Verliezen is geen optie

Vandaag staat de degradatietopper tegen Torhout op het programma. Tim beseft het belang van de wedstrijd: “Verliezen is geen optie. In de kleedkamer werd er deze week veel over de match gepraat. Ook op training zag je dat de intensiteit hoog lag. Iedereen beseft dat we best winnen.”

“Die laatste plaats is niet plezant. Ik vind ook niet dat we daar thuishoren. Twee-Akren scoorde hier bijvoorbeeld aan 100 procent. Gelukkig scoorden we in het slot van die wedstrijd nog de gelijkmaker, maar achteraf overheerste toch de ontgoocheling. Ook tegen Petegem verdienden we meer.”

“We moeten niet onderdoen voor die ploegen. Alleen is het te makkelijk om die laatste plek te wijten aan pech. We moeten ook kritisch zijn. De jonge groep betaalde leergeld, zeker na het uitvallen van Dennis (Dessaer). Vandaag merk je bijvoorbeeld op het middenveld dat het beter loopt.”

Ook de eigen jeugdspelers zetten stappen vooruit. Naast mezelf kregen Yentl (De Maegd) en Alec (Mertens) de laatste wedstrijden hun kans. De nieuwe aanpak werkt. Hopelijk vertaalt zich dat vandaag ook op het scorebord”.

Geef een reactie

