Mattis Adem: “Racing Mechelen eindigt niet op de laatste plaats”

mattis adem

Onder leiding van coach Meynaert stoomt de spelersgroep zich klaar voor de terugronde. Donderdagavond is het al bijna 22 uur wanneer de spelers de kleedkamers van De Nekker opzoeken. Eén daarvan is Adem Mattis, die na twee maanden blessureleed klaar is voor de strijd.

Mattis Adem: “Het was een stevige training met korte wedstrijdvormen. De duels waren pittig, maar er werd ook veel gelachen. Zelf train ik weer volledig pijnvrij mee. Ook op conditioneel vlak sta ik opnieuw sterker. De eerste twee weken heb ik afgezien op training, maar nu gaat het de goede kant op. Vorige week voetbalde ik bij de beloften probleemloos een uur mee.”
adem mattis

Zo lijkt Mattis net op tijd fit voor de belangrijke streekderby tegen Bornem. “In de heenwedstrijd was het resultaat een teleurstelling. Ondanks een degelijke prestatie verloren we met 1-0. Hopelijk loopt het zaterdag anders. Het zou iedereen binnen de club -en in de eerste plaats de supporters- veel deugd doen. “

Optrekken aan de laatste wedstrijden

De heenronde, met een laatste plaats en slechts 1 overwinning, was allesbehalve een succes.  Toch klinkt Mattis strijdvaardig. “In de terugronde zullen de supporters een beter Racing zien. Het heeft geen zin om ambitieuze uitspraken te doen. Maar wij eindigen niet op de laatste plaats, daar geloof ik rotsvast in.”

“De foutjes gaan eruit en de automatismen staan stillaan op punt. Nu komt het erop aan om constanter te presteren. We trekken ons op aan de laatste vier wedstrijden. Mathias Lievens van Aalst, één van mijn beste vrienden, zei na de match op Aalst dat we zeker geen slechte ploeg hebben.”

Volwassener geworden

Toch blijven de resultaten voorlopg uit. “De laatste weken zit het in de details, zoals een lichte fout op Kenny Nsumbu bij de winning goal van Aalst. Die viel net toen we de match in handen hadden. Maar je ziet dat de groep progressie maakt.”

mattis adem

Wat is er veranderd tegenover enkele weken geleden? “Het is een combinatie van factoren. De wedstrijd tegen La Louvière was een kantelpunt. We verloren in extremis met 0-1, maar ondanks de zure nederlaag bleven we met een goed gevoel achter. We hadden een sterke match gespeeld en de groep was erop gebrand om die prestatie te bevestigen.”

“Er zit voldoende individueel talent in de kern. Van dat talent een ploeg kneden, vroeg tijd. Het blok staat beter tegenover enkele maanden terug. We zijn volwassener geworden.  De coach weet ons ook te motiveren. Iedereen wil voor hem door het vuur gaan.”

Supporters iets teruggeven

“Op Aalst kwamen we voor het eerst dit seizoen van een achterstand terug. De vreugde-uitbarsting was immens, Kenny Nsumbu spurtte toen het hele veld over naar onze supporters. In die actie zat veel frustratie. We willen onze fans immers dolgraag iets teruggeven. Op dat moment voelden we ons één, spelers en supporters. Een kippenvelmoment.”

“De supporters hebben ons de laatste twee thuiswedstrijden en op Aalst vooruit gestuwd. Chapeau, want met zulke resultaten is dat niet evident. Daardoor voelden de spelers op het veld de vermoeidheid niet meer. Zij kunnen ons over de streep trekken, ook morgen tegen Bornem. Hopelijk maken ze er opnieuw een feest van in de tribune en zijn ze weer met meer. Want iedereen weet dat Racing leeft van zijn supporters.”

Testen bij Anderlecht

Heel de jeugd van Mattis stond in het teken van de bal. “Mijn vader is coach bij Herdersem. Toen ik drie jaar was, had zijn ploeg een man te kort. Vier jaar later ging ik samen met 50 spelers testen op Anderlecht en mocht ik als enige blijven.

Later kwam ik op de topsportschool van Gent terecht. Daar was ik heel intensief met voetbal bezig. ‘S morgens was er eerst drie uur training en daarna vier uur les. Nadien trainde ik ook nog mee bij Club Brugge. Die combinatie was best zwaar, maar ik heb er veel geleerd.”

Vorig jaar voetbalde Mattis bij Zulte Waregem. Op het einde van het seizoen kwam Racing aankloppen. “Ik trainde een dag mee en werd super goed onthaald. De spelers waren vriendelijk en ik had ook een goed gevoel over de toenmalige coach, Marc Ghys. Ze gaven me veel vertrouwen, waardoor ik niet twijfelde om hier te tekenen.”

In de voorbereiding viel zijn goede traptechniek op. Hij scoorde drie keer op vrije trap. “Ik heb veel aan mijn traptechniek gewerkt. Met mijn vader, maar ook op Anderlecht hebben ze bij de jeugd veel aandacht voor techniek. Stilstaande fases zijn belangrijk in het voetbal. Ik hoop dat ik zo een meerwaarde kan zijn voor de ploeg.”

Geef een reactie

