Denis Dessaer: ‘Op Racing mijn carrière afsluiten’

racing mechelen

In de puzzel van Marc Ghys is Denis Dessaer een belangrijk stukje. De enige dertiger in de kern injecteert ervaring in het jeugdige ensemble. ‘Ik ben altijd een leiderstype geweest. Als het moet, durf ik op tafel slaan’

Dennis Dessaer jongleert lustig in de middencirkel terwijl de rest van de groep een drankpauze inlast. Tijdens de trainingssessie galmt zijn stem regelmatig over het trainingsveld in Weerde. Aan enthousiasme heeft de ex-verdediger van o.a. Aalst, WS Woluwe en Oostende niets ingeboet. Hij is erop gebrand om een teleurstellend seizoen met Woluwe-Zaventem uit te vagen. De seizoenstart zag er nochtans veelbelovend uit. ‘We sprokkelden zeven punten in onze eerste drie wedstrijden. Toch verdoezelden die goede cijfers de werkelijkheid. Op Racing trokken we met veel geluk de zege over de meet. Ik voelde dat het lastig zou worden.’

‘Vanaf september doken er ook financiële perikelen op. We hadden vertrouwen in een goede afloop omdat de club nooit eerder problemen kende. Helaas kwam er geen beterschap. Toch bleven we knokken tot de laatste speeldag omdat we anders alleen onszelf in de voet schoten.’

Torenhoge ambities

Bij Zaventem had Dessaer geen toekomst meer en in het tussenseizoen kwam groen-wit aankloppen. ‘Welk ploeg in tweede of derde klasse voetbalt voor zo’n aanhang? Het is logisch dat Racing Mechelen mij aansprak. De laatste vier à vijf jaar belde Racing me ieder jaar wel eens op. De timing zat nooit mee: bij WS Woluwe voetbalde ik aan de top in tweede en daarna trok ik naar eersteklasser KV Oostende.’

denis dessaer

Ook vorig jaar was er contact. Toch koos ik voor Woluwe-Zaventem. In het kampioenjaar waren er al financiële problemen en ik voelde de onzekerheid in de club. Dit jaar gaf het nieuwe bestuur mij wel een goed gevoel. Ze zochten een voortrekker om de jonge spelers te begeleiden. Ik ben altijd een leiderstype geweest. Als het moet, durf ik op tafel slaan. Ook het nieuwe project sprak me aan.’

‘In het verleden streef Racng torenhoge ambities na. In de gesprekken kwam steeds de drang om aan de top te spelen naar voor. Zo’n doelstellingen zijn alleen gezond als je er klaar voor bent. Vandaag willen we sportief én financieel een stabiele club worden.’

‘Ik voel me goed in deze groep. In vergelijking met vorig jaar zijn de gespreksonderwerpen in de kleedkamer wel verschillend. Tieners praten over andere zaken dan dertigers. (lacht) Sommige jongens durven te laat komen, maar daar wordt volop aan gewerkt. De jonge spelers zijn leergierig. Op positioneel vlak probeer ik ze op training te sturen. Ik voel dat ze mijn advies aanvaarden.’

Felice Mazzu

Naast Zaventem en Oostende voetbalde Denis o.a.bij Eendracht Aalst en WS Woluwe. Bij Aalst kijk ik terug op twee schitterende jaren. In de verdediging vormde ik een duo met Michaël Seminck. Onze speelstijl is vergelijkbaar, al leg ik minder risico in mijn spel. Ik teer vooral op goed positiespel en fysieke présence. Op stilstaande fases probeer ik mijn doelpuntjes mee te pikken. Zo scoorde ik vorig jaar vier keer in tweede klasse. Bij Oostende posteerde Fred Vanderbiest me op het middenveld, maar ik voel me beter centraal in de verdediging.’

‘Bij Aalst blijven de carnavalsmatchen me bij. Je staat op het veld maar in je hoofd ben je bezig met carnaval. Het was niet makkelijk op geconcentreerd te voetballen, zeker omdat er enkele jongens van Aalst in de kern zaten. Ik heb geen enkele carnavalswedstrijd gewonnen. (lacht)’

denis dessaer

‘Toch staat mijn periode bij WS Woluwe onder Felice Mazzu met stip op één. We werden kampioen in derde klasse en stootten dat seizoen door naar de kwartfinale in de Beker van België. Het jaar nadien eindigden we met dezelfde ploeg en één versterking – spits de Oliveira- op een mooie zesde plaats. Het jaar nadien kwalificeerden we ons voor de eindronde. In die drie ongelooflijke jaren hing de groep fantastisch aan elkaar. Zonder financiële problemen bij Woluwe had ik waarschijnlijk nooit voor Oostende getekend.’

‘Ik dacht eraan om mijn carrière daar te beëindigen. Ik ben sowieso geen speler die veel clubs verslindt. Ik heb echter enkele verkeerde keuzes gemaakt in mijn carrière. Nu wil ik bij Racing een mooi hoofdstuk toevoegen. Ik tekende voor één jaar, maar ik zie mezelf mijn carrière hier afsluiten.’

Stijgende lijn

denis dessaer

In de voorbereiding maakte Racing voorlopig geen onuitwisbare indruk. ‘We zijn volop aan het zoeken. Het is een volledig nieuwe, jonge groep zonder automatismen. In de tweede helft op GR Katelijne lieten we enkele vlagen van onze kwaliteiten zien. Het is belangrijk om die stijgende lijn door te trekken.’

‘Volgens mij zullen we pas top zijn na enkele speeldagen. Deze groep heeft tijd nodig om te groeien. Toch willen we scherp uit de startblokken schieten. De eerste drie punten zijn het belangrijkste. En als het minder gaat, moeten we de rust bewaren.’

‘We mogen ons niet vastpinnen op een bepaalde ambitie. De voorbije jaren lag de lat zeer hoog en was de teleurstelling op het einde vaak groot. Een rustig seizoen op en naast het veld zou mooi zijn. Mijn gevoel is alleszins positief.’

foto’s: Glen Deckers

Geef een reactie

